Jumaat, 10 Julai 2009

Program Ramadhan 1430 Hijriah

Kepada semua ahli kariah Bukit Indah
Sempena bulan Ramadhan tahun ini, terdapat beberapa perubahan dan pembaharuan yang akan dibuat oleh ajk Masjid, antaranya ialah :
1. SOLAT TERAWIH
Berdasarkan perbincangan dengan Pegawai-pegawai Masjid, solat terawih 8 dan 3 witir akan diperkenalkan di Masjid Bukit Indah sepanjang bulan ramadhan tahun ini.
Rasional :
a. Kajian dari tahun-tahun lepas, apabila imam masuk rakaat ke 9, maka 1 setengah saf sahaja yang tinggal.
b. Berdasarkan perbincangan dalam mesyuarat nazir-nazir gombak bersama dengan Kodi Tuan Haji Daim, maka pihak Jais tidak mempunyai apa-apa halangan memberikan kebebasan kepada ajk masjid menentukan. Begitu juga tazkirah untuk bulan ramadhan, juga diserahkan kepada ajk masjid menentukan.
c. Majlis ilmu adalah salah satu kelebihan bulan ramadhan. Juga bulan ramadhan jemaah lebih ramai, maka tazkirah ramadhan akan diisi bagi menggantikan baki solat yang dikurangkan "Sabda Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam :"menuntut ilmu adalah wajib/fardhu ain bagi setiap muslim".
d. Solat akan lebih tenang dan perlahan, serta imam dan makmum akan dapat menghayati ayat-ayat Quran yang dibaca oleh imam bertugas.
2. TAZKIRAH RAMADHAN WAKTU SUBUH
Tazkirah Qosirah (Pendek) akan diperkenalkan yang memakan masa sekitar 5 hingga 10 minit akan dibuat oleh imam bertugas setiap hari di bulan Ramadhan. Sukatannya akan dibuat, agar masa tidak melebihi dari apa yang dihadkan.
Semoga dua perubahan ini akan dilalui oleh jemaah dengan penuh rasa ukhuwwah dan rasa perhambaan diri kepada ALlah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan