Rabu, 8 Julai 2009

Ambillah peringatan

Alhamdulillah, berdasarkan shout mix banyak sahabat2 dan ahli qaryah yang ambil bahagian dalam memberi pandangan, walaupun ada yang membina dan tidak kurang pula yang memeng melepaskan geram. Mungkin inipun satu kebaikan kerana ajk akan tahu kedudukan kerja-kerja mereka sejak dilantik pada 1 jun.
Dalam ghairah memberi pandangan yang melayak seseorang, ingatlah saudaraku sekelian Allah menghitung dan mengira apa yang kita tulis, juga apa yang kita tuturkan. Ada yang menggunakan nama samaran untuk tujuan menghentam dan mengata, tidak mampu dan terlalu lemah untuk datang ke pejabat untuk menegur secara langsung. Jiwa begini adalah jiwa yang lemah, jiwa yang boleh menerima semua teguran adalah jiwa yang kuat serta berani.
Rasulullah mengatakan bahawa "...sambil baginda memegang lidah baginda, cukuplah apa yang dilakukan oleh lidah ini membinasakan semua amalan kamu!"
Cubalah gambarkan disebabkan lidah kita, semua solat, zakat, puasa dan lain-lain ditolak oleh Allah sebagaimana dalam hadis yang panjang yang diriwayatkan oleh Imam Termizi, dek kerana lidah dan lisan yang mengata dan mengumpat yang tidak benar, dan dengan tujuan memuaskan hawa nafsu masing-masing.
semoga Allah memberi kekuatan kepada sesiapa yang menolong agama Allah dan memberikan keinsafan dan kesedaran kepada sesiapa yang sentiasa melihat menerusi sudut masalah. Allahu Akbar, walillahilham.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan