Isnin, 6 Julai 2009

Cadangan Untuk Kelancaran Masjid Kita

Assalamualaikum
Buat semua rakan-rakan ahli kariah Bukit Indah dan sekitarnya, saya berharap agar semua yang sudi, sudi-sudilah kiranya memberi cadangan atau teguran di atas pengurusan Masjid Bukit Indah. Seorang ahli kariah kita yang menggunakan nama samaran "ma'mun subuh" telah memberikan beberapa cadangan, saya rasa cadangan ini amat baik dan boleh dilaksanakan, malah ada dua atau tiga daripadanya sedang diusahakan. Cadangan beliau ialah :
1. Mengadakan kuliah penden sebelum solat jumaat;
2. Menyuruh mak'mum berada hampir dengan pemberi kuliah, rapat dengan meja pengkuliah.
3. Kaji balik imbuhan dan elaun yang diberikan kepada petugas masjid (telah dilaksanakan pada bulan elaun/imbuhan bulan jun baru-baru ini)
4. Mengadakan program/aktiviti yang boleh mengeratkan tali silaturrahim antara ahli kariah.
5. Mengadakan kursus dan seminar berkenaan Kfahaman Islam terbuka kepada semua ahli kariah. Cth: kursus sehari mengurus jenazah, kursus qiraatul quran futsal, bola tampar. ini bagi mendekatkan masyarat dgn Masjid
6. Mengadakan majlis seperti berkhatan beramai2, solat hajat utk peperiksaan, kem motivasi pelajar, sambutan maal hijrah, maulidurrasul, korban seminar kepenggunaan Islam, Kewangan Islam, pengurusan kewangan peribadi, kursus memasak, membuat kek dll. Terbuka kpd umum juga sekitar ampang1, Sukan: Bola tampar, bola sepak, badminton, bowling, bola jaring dll. Mungkin tapak parking masjid blh dibuat gelanggangnya.
7. Mengadakan stiker cthnye "I love Masjid Bukit Indah", apa2 yang dpt menyatukan hati kita. lekat di kereta, mudah2an lekat di hati.
8. Adakan Buletin Masjid Bkt Indah. Sbgai pelengkap kpd blog ini. Juga dpt generate pendapatan masjid dgn ruangan iklan. Edaran utk 2 minggu sekali.
9. Mengubah kedudukan penceramah dgn meletakkannya di tengah masjid, bukan di saf imam spt sekarang. Rasionalnya, mengubah citarasa.
10. Menggalakkan penceramah/ khutbah dengan menggunakan slide (LCD) powerpoint.
11. Memanfaatkan pemidang iklan di pagar masjid bagi mempromosi aktiviti masjid dan pengiklanan produk2 muslim (juga sebagai sumber pendapatan masjid)
12. Mengadakan gotong royong membersihkan masjid/ gotong royong amal masjid di sekitar Bukit Indah bagi merapatkan warga kariah di samping berdakwah dan menonjolkan kesatuan umat Islam di mata non-Muslim.
Inilah 12 cadangan yang dinyatakan dalam shout mix oleh sahabat ahli kariah kita yang berwawasan serta mempunyai pemikiran yang positif, terima kasih banyak-banyak, saya kira ramai ajk kita yang sedang dan akan melihat seluruh cadangan ini. Kita akan bincang dalam meeting terdekat ini insya Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan