Ahad, 28 Jun 2009

Konvensyen Pengurusan Masjid

Assalamualaikum
Kepada semua ahli qaryah Bukit Indah
Hari semalam 27 Jun dan hari ini 28 Jun, 2 program yang telah dibuat oleh pihak Masjlid Agama Islam seeelangor. Harii pertama Masjid kita diwaakili oleh Setiausaha, Bendahari dan Imam I. Manakala hari ke dua iaitu, 28 Jun dihadiri sendiri oleh Nazir.
Pembentangan pertama oleh seorang pakar pendidik iaitu Dr Siddiq Baba. Aktivis da'wah yang rajin berceramah dan menulis. Dr Siddiq Baba mengajar semua pengurus masjid berusaha untuk mengakhtifkan masjid. Wujudkan halaqah ilmu di masjid-masjid. Beliau juga menyebutkan contoh masjid Nabawi, wujudnya golongan ahlusuffah, golongan ini adalah golongan berilmu. Peranan masjid dengan da'wah ia berhubung kait. Beliau membaca ayat quran yang mafhumnya "mestilah ada orang yang berjuang dan mengajar kepada Islam", juga beliau menyebut tentang uslub da'wah, firman Allah :
ادعوا إلى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتي هي أحسن
(Serulah ke jalan tuhanmu dengan hikmah, contoh yang terbaik dan jika berdebat, berdebatlah dengan cara paling baik)
Dr Siddiq juga mengatakan, kita hanya berda'wah, tetapi yang memberi hidayah ialah Allah. Inilah antara intisari ucapan Dr Siddiq Baba. Sebelah petang pembentangan Us Zahazan pula. Sekadar ini dulu.......(disediakan oleh Us Shukri Harun)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan